Vanliga frågor

Om Fibertjänst

För de flesta är utbudet av tjänster inom TV, bredband och telefoni något av det viktigaste när man väljer fiberleverantör. Ju fler tjänsteleverantörer desto större valfrihet för dig som kund. Du får också ett bättre förhandlingsläge om du inte skulle vara nöjd med en specifik leverantör eftersom du enkelt kan byta mellan flera.

I ett riktigt öppet nät erbjuds du det största utbudet av kända varumärken som tjänsteleverantörer inom TV, bredband och telefoni.

Fibertjänst Sverige AB rullades igång 2015, men vi som driver bolaget har mycket lång och gedigen erfarenhet av fiber. Kanske den bästa i världen. Läs mer om vilka vi är på www.fibertjanst.se under rubriken Om oss.

Att bygga ett fibernät är ett stort projekt och involverar flera olika parter med respektive spetskompetenser. Fibernätet byggs av entreprenören AKEA på uppdrag av nätägaren Com Hem. Com Hem äger och förvaltar sedan det färdigbyggda nätet med hjälp av kommunikationsoperatören iTUX. Fibertjänst roll är att identifiera områden med intresse för fiber, sköta säljprocessen och hålla i kontakten med er kunder.

Om fiber

Fiber, eller optisk fiber som det egentligen heter, har en kärna av rent glas som är inkapslad i ett skyddande lager av plast och gummi.

Fibern används för att överföra information, data, från en punkt till en annan. Fiber kan liknas vid en motorväg med nästan oändligt många filer där bilarna går i ljusets hastighet. Kapaciteten i en fiber avgörs av vilken utrustning som finns i början och slutet av fibern, försök har gjorts med data på 1 miljon Gbit/s över en enda fiber.

Fiber består av glas och degenererar inte. En fiber är mer skyddad än en kopparledning eftersom den inte drar till sig blixtnedslag, vilket gör att driften oftast blir lägre än i det gamla kopparnätet. Om fibern grävs av måste den däremot bytas ut.

Eftersom glaset är tunt som ett hårstrå och ligger inkapslat i ett skyddande lager av plast och gummi är fibern böjbar. Men man bör naturligtvis hantera fibern varsamt. Du kan till exempel inte vika en fiberkabel utan att den går sönder.

Eftersom att stora mängder data kan färdas i väldigt höga hastigheter genom fibernätet kommer fibern att fungera för allas kommunikationsbehov både idag, men också i framtiden, oavsett hur morgondagens tjänster kommer se ut. I framtiden blir fiber troligen lika vanligt som att ha el eller vatten- och avlopp indraget i fastigheten.

Tjänster

Exempel på tjänster är:

* Internetuppkoppling. Fiber ger dig den snabbaste internetuppkopplingen som går att få – både vad gäller hastighet samt mängden information som kan skickas och tas emot samtidigt. Inget annat alternativ erbjuder lika hög hastighet eller möjlighet att skicka och ta emot datatrafik. Du kan också koppla ditt trådlösa nät till fibernätet så att du kan använda surfplattor och smarta telefoner hemma utan mobilabonnemang.

* TV. Du kan se TV med mycket hög bildkvalitet. Beroende på vilken leverantör och vilka tjänster du väljer kan du exempelvis se filmer i HD-kvalitet, hyra film direkt i TV:n, spela in TV-program, snabbspola förbi reklamen och mycket annat.

* Telefoni. Du kan även koppla telefonerna till fibernätet, och självfallet kan du behålla ditt gamla telefonnummer. Framtida och mer avancerade tjänster som att koppla ihop mobiltelefonerna med hemtelefonen och andra smarta lösningar kan bara göras via IP-telefoni.

Du kan se hela utbudet av tjänsteleverantörer och tjänster på www.villa.itux.se

Själva grunden i ett riktigt öppet nät är att alla kunder enkelt kan välja emellan många olika tjänsteleverantörer, och att utbudet av tjänsteleverantörer (och såklart priserna) är intressant för dig som kund. Vi föredrar att arbeta med en stor nationell nätägare, Com Hem, som har både kompetens och finansiella muskler att säkerställa att det öppna fibernätet alltid erbjuder en driftsäkerhet i toppklass, och ett utbud av tjänster som kontinuerligt utvecklas i takt med att kundernas olika behov ändras. Du kan besöka kommunikationsoperatören iTUX hemsida för att se hela utbudet av valbara tjänsteleverantörer genom att klicka här.

Com Hem arbetar, precis som andra stora nationella nätägare, med en s.k. kommunikationsoperatör som ansvarar för tjänstesidan i det öppna fibernätet. I Com Hems fall arbetar man med sitt systerbolag iTUX, som är en av landets absolut största aktörer inom öppna fibernät med ett brett utbud av marknadens största tjänsteleverantörer.

I teorin är det möjligt, men det beror på vilket avtal du tecknat med din tjänsteleverantör. Läs gärna mer om vilka tjänsteleverantörer du kan välja mellan och deras villkor hos din kommunikationsoperatör.

Faktum är att du inte måste beställa en tjänst när din fiber är installerad och klar.

Vi anser att det är lika viktigt att kunna välja bland flera olika tjänsteleverantörer i det öppna nätet, som att ha det fria valet att avstå. Vill du vara med och framtidssäkra din fastighet med en fiberanslutning så kan du göra det, utan några krav att därefter koppla på en tjänst.

Intresseanmälan

Ju fler som anmäler sitt intresse, desto fortare börjar vi bygga fiber. Det är på antalet intresseanmälningar och senare beställningar, som vi avgör om det är möjligt att påbörja byggnation.

Därför är det viktigt att du anmäler ditt intresse och att ni så snart beställningen öppnar även lägger en beställning.

En intresseanmälan är precis vad det låter som – en anmälan om intresse. Du förbinder dig inte till någonting med ditt intresse men det ger oss en indikation på hur högt intresset är i området. Ju fler som visar intresse i ett område desto snabbare kommer vi igång.

Om du är intresserad av fiber ska du definitivt skicka in en intresseanmälan!

Gå in under fliken intresseanmälan, sök på din gatuadress och leta upp rätt gatunummer. Fyll i dina kontaktuppgifter och klicka på knappen ”intresseanmälan”. Det är inte förrän du klickat på denna knapp som intresseanmälan skickas vidare till vårt system.

Det vanligaste skälet är att din fastighet ligger utanför det område vi bearbetar för tillfället. Då kan du lägga till din adress genom att klicka på alternativet ”anmäl ditt intresse här” som kommer upp om din adress saknas. Då vet vi att intresse finns och att vi ska skynda på planeringen av ditt område.

Ligger din adress inom ett område vi redan bearbetar kan det ha blivit något fel så att din fastighet av misstag inte kommit med. Kontakta oss via info@fibertjanst.se så tittar vi på det.

Beställning

Antingen skickar du in det beställningsformulär du fått av oss eller så gör du direkt via hemsidan.

Gå in under fliken beställning och skriv in din gatuadress.

* Välj ditt gatunummer.

* Klicka på knappen ”gå till beställning”.

* Fyll i din fastighetsbeteckning samt namn och kontaktuppgifter till alla fastighetsägare.

* Glöm inte att avsluta genom att klicka på knappen ”beställ.” Det är inte förrän du klickat på denna knapp som beställningen skickas vidare till vårt system.

Ibland kan det vara så att beställningsbekräftelsen landar i papperskorgen i din mail, titta gärna där en extra gång. Om bekräftelsen inte ligger där heller kan du höra av dig till oss på info@fibertjanst.se så skickar vi en ny bekräftelse till dig.

Fibernätet är ett öppet nät. Det betyder att du själv väljer vilka tjänster du vill ha och tjänsteleverantörer som du vill beställa av. Vi har mängder av tjänsteleverantörer du som kund kan välja mellan, såsom AllTele, Bahnhof, Boxer, Bredband 2, Com hem, T3, Universal Telecom, Viasat, Phonera m.fl. Här finns även tjänster gentemot företag och inom framtida behov såsom trygghet & omsorg. Alla tjänster hanteras av Com Hems helägda kommunikationsoperatör iTUX.

Markupplåtelseavtal

Ett markupplåtelseavtal innebär att du ger oss tillåtelse att dra fiber via din tomtgräns. Det kan behövas för att nå dina grannar och har ingenting med din egen beställning att göra.

Alternativet till att gräva i tomtgräns är ofta att dra fibern i gatan vilket kan innebära sådant som avspärrningar av trafiken och andra störande moment för er boende. Det är alltså bra om du skickar in markupplåtelseavtalet även om du själv inte vill ha fiber till din fastighet.

Pris

Du betalar endast en engångsavgift för att få fibern indragen till ditt hem. När du väl har fibern installerad tillkommer endast kostnader för de eventuella tjänster som du köper från valfri tjänsteleverantör.

Nätägaren lägger alltså inte på någon månadsavgift eller andra rörliga kostnader. De lägger inte heller på några avgifter för att anlägga fibern på din tomt, men du kan köpa till möjligheten att placera fibern någon annanstans i marken än där projektörerna föreslår. De tar heller inte ut några extra avgifter för att installera fibern på insidan av väggen i ditt hem. Om du vill dra fibern vidare till flera rum i bostaden, eller placera CPU-enheten någon annanstans, kan du köpa till det.

Installation i lägenhet genomförs vanligtvis genom att fiber tas in i takhöjd ovanför halldörr för placering av fiberdosa i golvhöjd direkt innanför i hall. Fiberdosan har ca 1m strömsladd varpå eluttag behöver finnas inom räckhåll. Om eluttag inte finns inom räckhåll för fiberdosan kan kunden välja extra dragning upp till 5m in i hall (utan eventuell håltagning) för ett fast pris på 500 SEK exkl. moms som hanteras separat av installatör. Självklart går installatören igenom detta på plats.

För att ta reda på det exakta priset för just ditt område kan du gå in under fliken områden.

I priset ingår fiber till varje bostad från stationen hela vägen in i respektive lägenhet eller villa. Det ingår också installation av en separat fiberdosa till varje bostad inklusive fastighetsnät. Det innebär att när byggbolaget avslutat sin installation, så kan du börja beställa dina val av tjänster inom TV, bredband och telefoni på en gång. När det gäller återställning efter grävning på din tomt, så gör byggbolaget en så kallad grovåterställning. Kika nedan kring vad det betyder och vad som ingår.

WiFi är en box som du köper från din tjänsteleverantör, inte från oss eller Nätägaren. Flera tjänsteleverantörer inkluderar boxen gratis om du köper tjänster via dem. Läs mer om de olika tjänsteleverantörernas erbjudanden på www.villa.itux.se.

Nätägaren erbjuder inte ROT-avdrag.

Våra samarbetspartners såsom nätägare/kommunikationsoperatörer har valt som de flesta stora aktörer att ej erbjuda detta.

Då den avdragsgilla delen avser arbetskostnad för markarbeten på egen tomt, är besparingen en så liten del av totalkostnaden att administrationskostnaden är högre än själva avdraget. Därför har nätägaren valt att sänka priset från början istället för att hantera ROT-avdrag.

Nej, det är ett och samma pris för alla inom ett område. Om man sänker priset för dig skulle man behöva höja för någon annan. Istället har man valt ett enhetspris som är lika för alla i området.

Under förutsättning att du angivit en korrekt e-postadress i samband med din beställning, får du en betalningslänk när din installation är klar. Har du ej angivit e-postadress eller angivit en ej fungerande e-postadress, får du en faktura per post. Vid faktura per post kan du inte nyttja alla Klarnas betalningsalternativ.

En förutsättning för att du skall få tillgång till samtliga betalningsmetoder som Klarna erbjuder, krävs att du passerar Klarnas sedvanliga kreditbedömning.

Under förutsättning att du passerar Klarnas kreditbedömning, får du även möjlighet till exempelvis delbetalning. Villkor för delbetalning är vid var tid erbjudna kampanjer från Klarna. Det är Klarnas kredit- och köpvillkor som gäller.
Du betalar naturligtvis ingenting förrän din anslutning är installerad och klar!

Vissa konkurrenter har sänkt sina priser så mycket att de gör en förlust när de gräver ner fibern. Istället tar de betalt i form av en rörlig avgift, en så kallad nätavgift. Den rörliga avgiften blir rätt mycket pengar på sikt. Fibertjänst jobbar ej med nätägare som tar ut några särskilda nätavgifter. Du betalar en fast engångssumma och ingenting mer.

Ja, men det blir alltid dyrare, ofta rejält mycket dyrare, att köpa senare eftersom etableringskostnaden för att ta dit en byggentreprenör och byggmaskiner slås ut på färre fastigheter. Naturligtvis faller kostnaden per fastighet om du får med dig många av dina grannar, men det erbjudande du får nu kommer du troligen inte att få fler gånger, eftersom de allra flesta väljer att köpa fiber från början.

I priset ingår en s.k.  grovåterställning. Det innebär att nätägarens byggentreprenör  i mesta mån lägger tillbaka befintliga jordmassor. Eventuella stenar och dylikt som grävts fram tar fastighetsägaren själv hand om.

Nätägaren står inte för ny jord (däremot läggs befintliga massor tillbaka) eller att så gräsfrön där man schaktat.
Återställning av t.ex. kundägd asfalt, plattsättningar eller växter ingår inte.

I samband med tomtprojekteringen är det givetvis ett bra tillfälle att prata mer i detalj om vad detta betyder för just din fastighet.

VIKTIGT – det är fastighetsägarens ansvar att informera kring och ev märka ut gräsklipparslingor eller andra nedgrävda ledningar på egen tomt.

Kostnaden för att ansluta en flerfamiljsfastighet är grundpriset för en anslutning (alltså det pris som är satt i just ditt område) följt av en trappmodell enligt nedan:

Lägenhet 1: grundpris
Lägenhet 2: 10 000 kr
Lägenhet 3: 6 900 kr
Lägenhet 4: 6 900 kr
Följande lägenheter har samma kostnad per anslutning, alltså 6 900 kr.

Kontakta oss på flerbostadshus@fibertjanst.se för en offert om du äger en flerfamiljsfastighet.

Nätavgift

Det är rätt ovanligt att ta ut nätavgifter på fiber. Ingen av de stora aktörerna gör det. När fibernätet är färdigbyggt tar nätägaren Com Hem över driften av nätet. De har aldrig tagit ut nätavgift tidigare och har inga planer på att börja göra det.

Du betalar tjänsteföretaget för de tjänster inom TV, bredband och telefoni som du väljer att koppla på till din fiber. Tjänsteföretaget betalar i sin tur en lite summa pengar till nätägaren för driften av nätet.

De företag som tar ut en nätavgift direkt av dig som fiberkund får alltså betalt två gånger, dels av dig som slutkund och dels av tjänsteföretaget som tillhandahåller tjänster i deras nät.

Byggnation

Ja, om flertalet av de boende väljer Fibertjänsts nätägare, så kommer de att bygga fiber i ditt område även om en annan leverantör gör detsamma.

Under fliken Intresseanmälan kan du se hur stort intresset måste vara i just ditt område och hur många som anmält sig hittills där du bor. Sök bara på din gatuadress och klicka sedan på ditt gatunummer så kommer du automatiskt vidare.

Har man  väl tagit ett byggbeslut om att bygga fiber till ditt område får du fiber från vår uppdragsgivare / nätägare även om du är ensam på din gata.

Ja, om intresset är tillräckligt högt bland de boende kommer vi att bygga fiber i ditt område.
Vill du läsa mer om byggnationen? Klicka här för att komma till vår byggnationsguide som sammanfattar din väg till fiber!

Grävning

Grävningen på din egen tomt ingår i priset från nätägaren så du behöver inte gräva själv. Detta för att säkerställa kvaliteten hela vägen in till ditt hus.

Om den liggande kanalisationen följer rådande riktlinjer så brukar det gå bra. Säg till projektören när denne kommer hem till dig så kan ni titta på rören gemensamt.

I priset ingår en s.k. grovåterställning. Det innebär att Akea i mesta mån lägger tillbaka befintliga jordmassor. Eventuella stenar och dylikt som grävts fram tar fastighetsägaren själv hand om.

De kompletterar inte med ny jord (däremot läggs befintliga massor tillbaka) och de sår inte gräsfrön. Återställning av t.ex. kundägd asfalt, plattsättningar eller växter ingår inte.

I samband med tomtprojekteringen är det givetvis ett bra tillfälle att prata mer i detalj om vad detta betyder för just din fastighet.

VIKTIGT – det är fastighetsägarens ansvar att informera kring och ev märka ut gräsklipparslingor eller andra nedgrävda ledningar på egen tomt.

När ni träffar tomtprojektören går ni tillsammans igenom vart på tomten man lämpligast lägger kanalisation fram till huset.

Parametrar som kortaste väg samt den väg som innebär minst åverkan på er tomt väger tungt. Här är det viktigt att tomtprojektören får all information kring sedan tidigare nedgrävd kanalisation, gräsklipparslingor etc.

Installation

Installation syftar på det moment som drar in fibern i huset.

Från den plats intill huset där fibern är framdragen, skall den borras in genom ytterväggen. Detta görs av en installatör som sedan monterar en fiberdosa på insidan som även testas innan installatören lämnar din fastighet. Monteras fiberdosan långt ifrån tex dator och tv, kommer du behöva dra kablar genom din bostad för att ansluta dem till fiberdosan. De flesta monterar en router för att kunna nyttja trådlöst bredband i hela huset.

Installation i lägenhet genomförs vanligtvis genom att fiber tas in i takhöjd ovanför halldörr för placering av fiberdosa i golvhöjd direkt innanför i hall. Fiberdosan har ca 1m strömsladd varpå eluttag behöver finnas inom räckhåll.

Den installatör som kommer och installerar fiberdosan är som regel nätverkstekniker. Denne har alltså ingen behörighet att dra el till strömuttag eller liknande, därför måste du anlita en elektriker om du vill/behöver sätta ett uttag för detta i anslutning till fiberdosan. Vanligast är att man redan vid indragning funderar på lämpligt ställe att ha fiberdosan på – med ett strömuttag i närheten.

Samtliga installatörer är underentreprenörer som är anlitade av Akea.

När fiberresan är i det skedet då det är dags för installation så kommer du som fastighetsägare bli kontaktad av byggbolaget för att boka en tid.
Funderar du på hur du på bästa sätt kan sprida ditt nya snabba Bredband i hemmet efter installation? Klicka här för att komma till Inets Routerguide!
Många hör av sig till oss med frågor kring hur man på bästa sätt förbereder hemmet för att kunna dra maximal nytta av fibern när den är installerad. Du kanske behöver dra extra nätverkskablar hemma eller bara vill att TV och router kopplas korrekt? Det finns företag som är specialister på den här typen av tjänster och en lokal sådan i Borås är Nätverkstjänsten i Väst AB. Fredrik Moberg och hans gäng har de certifieringar och försäkringar som krävs och de har lång branscherfarenhet. Besök deras hemsida genom att klicka här.
Ibland vill man att det trådlösa nätverket ska täcka in ett större område. Kanske vill man kunna surfa obehindrat även ute i friggeboden? Då kan man förlänga det trådlösa nätverket genom s k accesspunkter. Det finns flera olika lösningar på marknaden, här är en som vi rekommenderar.

 

Felanmälan

När din fiberdosa är installerad lyser Powerlampan grönt för att indikera att den är strömsatt. Läs mer om vad de olika lamporna betyder och hur du eventuellt felsöker genom att Klicka här.

Har du valt en tjänsteleverantör men inte kommer igång, eller har varit igång men något händer – kontakta din tjänsteleverantör så hjälper de dig.

Du hittar kontaktinformation till din tjänsteleverantör på itux.se

Har du inte kunnat välja tjänsteleverantör, prova att dra ut strömsladden till fiberdosan och vänta i 30 sek, sätt därefter i sladden och vänta ytterligare 5 minuter.

Prova sedan att koppla in din dator med sladd direkt till fiberdosan och gå till villa.itux.se och välj tjänst. Fungerar inte detta, kontakta oss på info@fibertjanst.se eller ring på 031-7979200.

Nyfiken på fiberbyggnation? Läs mer här!

Byggnationsguiden
Routerguiden
Din fiberdosa